Workspace maakt het mogelijk om facturen te sturen vanuit het platform per e-mail. In het submenu van Verkoopfacturen vind je Verstuurde mails. Hier kun je zien wat de status is van een verstuurde e-mail:
- Verstuurd: Je factuur is verstuurd, maar nog niet aangekomen.
- Afgeleverd: Je factuur is verstuurd en afgeleverd in de inbox van je klant.
- Geopend: Je factuur is verstuurd, afgeleverd en geopend door je klant.
- Bounced: Je factuur is verzonden en kon niet worden afgeleverd.
Na het valideren van het domein kun je er vanuit gaan dat verstuurde facturen goed aankomen. Er zijn echter een aantal specifieke redenen waarom een e-mail soms niet wordt ontvangen:
- Onjuist e-mailadres: Controleer of het e-mailadres van de ontvanger juist is ingesteld in de relatiegegevens. Je dient na het wijzigen van het e-mailadres in de relatiegegevens de relatie opnieuw te selecteren op de desbetreffende factuur om de wijzigingen door te voeren op de factuur.
- Factuur belandt in spamfolder: Wij adviseren altijd om vóór het versturen van de eerste factuur het domein te valideren. Hiermee voorkom je dat de verstuurde e-mails in de spambox van jouw klant belanden.
- Factuur is gemarkeerd als Verstuurd: Het kan zo zijn dat een factuur niet letterlijk ‘verstuurd’ is, maar slechts is gemarkeerd als Verstuurd. Dit houdt in dat er in plaats van te klikken op Versturen, is gekozen voor Markeer verstuurd per email. De status is hetzelfde, maar de factuur is in dit geval niet daadwerkelijk verstuurd.
- Mailbox van de klant is vol: Het kan zo zijn dat de maximale opslagcapaciteit van je mailbox bereikt is. Dit kan verschillen per e-mailprovider of -programma. Als de mailbox vol is, kun je geen e-mails meer ontvangen. Adviseer je klant om zijn/haar mailbox op te schonen. Denk daarbij aan de mappen Inbox, Verzonden e-mails of eventuele andere mappen.