We zijn trots op de urenregistratie binnen Workspace. Je kunt namelijk werkklokken starten met de mobiele app of op je computer, je kunt uren registreren via de agenda of direct bij de werkzaamheid, je kunt vooraf of achteraf werktijden invoeren en nog veel meer.
En dan kun je ook nog eens uurtarieven aan categorieën toevoegen, vaste prijsafspraken maken met relaties en standaard uurtarieven bepalen.
Best flexibel dus.
Maar we wilden meer vrijheid creëren. Vrijheid om uurtarieven in te zetten precies zoals jij dat wilt.
Daarom kun je nu, naast alle bestaande mogelijkheden voor urenregistratie, ook:
-
een uurtarief per medewerker instellen en dit zelfs per categorie doen,
-
prioriteiten toekennen aan de tariefselectie bij urenregistratie;
-
de kostprijs per medewerker invoeren én toevoegen aan eerder ingevoerde werktijden;
-
direct de marge op verkochte uren inzien.
Als jouw medewerkers fanatieke urenschrijvers zijn en je graag specifiekere tarieven wilt inzetten, lees dan snel verder!
Uurtarieven per medewerker
Kostprijs per medewerker toevoegen
Niet iedere medewerker is hetzelfde, dus reken je niet voor iedere medewerker hetzelfde uurtarief:
- Ga naar Instellingen > Werkzaamheden > Categorieën & Tarieven en klik op het tabblad Medewerkers.
- Klik op het menu-icoon achter de naam van een medewerker en kies voor Wijzigen:
- Vul bij Uurtarief het standaard uurtarief van deze medewerker in.
Daarnaast kun je bij Uurtarief (buiten) invullen wat het uurtarief van deze medewerker is als de uren bij een abonnement horen en buiten de bundel vallen.
Tarieven per categorie
Behalve het instellen van een standaard uurtarief hebben we het mogelijk gemaakt om per medewerker voor iedere categorie een tarief in te voeren. Dit kun je ook nog eens doen voor uren die binnen die categorie buiten een abonnementsbundel vallen:
- Ga naar Instellingen > Werkzaamheden > Categorieën & Tarieven en klik op het tabblad Medewerkers.
- Naast de kolom Categorie staat het huidige standaard en buitenbundeltarief, dat geldt ongeacht welke medewerker de werkzaamheid uitvoert. Vul in de lege kolommen Standaard en Buiten bundel de tarieven in die gelden voor deze medewerker:
Prioriteiten toekennen aan tariefselectie
Een prijsafspraak met een relatie zal in bijna alle gevallen de hoogste prioriteit hebben bij het selecteren van een tariefstructuur.
Is er geen prijsafspraak, welk tarief geldt dan? Dat kun je nu bepalen. Bij Instellingen > Werkzaamheden > Categorieën & Tarieven kun je op het tabblad Prioriteit aangeven wat de volgorde van selectie is:
Vervolgens zal Workspace automatisch het juiste tarief voor je kiezen.
Kostprijs per medewerker toevoegen
Zonder de kostprijs van uren in te voeren kun je geen marge berekenen op je verkochte uren.
Je stelt dit als volgt in:
- Ga naar Instellingen > Werkzaamheden > Categorieën & Tarieven en klik op het tabblad Medewerkers.
- Klik op de betreffende medewerker en voer de kostprijs in:
De kostprijs zie je vervolgens terug op het tabblad:
Marge op eerder geregistreerde uren berekenen
Als je graag de marge wilt weten op eerder geregistreerde uren wilt weten, kun je onze batchfunctie gebruiken. Zo kun je in één keer de kostprijs toevoegen aan geselecteerde werktijden:
Vul eenvoudig de gegevens in de pop-up in en klik op Update:
Marge op verkochte uren inzien
En waar kun je nu die zo belangrijke marge op verkochte uren inzien?
Dat kan op 2 verschillende plekken:
-
- in het overzicht van werkzaamheden onder de kolommen Waarde, Kostprijs en Marge zijn toegevoegd,
- bij de desbetreffende werkzaamheid op het tabblad Facturatie:
Boven de selectie van de tariefstructuur zie je ook de waarde, kostprijs en marge op de verkochte uren.
Meer weten over urenregistratie? Zie onze FAQ!